WYWIAD Z CELESTE NG

Drodzy czytelnicy,


Debiutancka powieść Celeste Ng, "Wszystko, czego wam nie powiedziałam", okazała się niesamowitą, przepełnioną emocjami książką, której lektura wprost mnie zachwyciła. Chyba każdy czytelnik będący pod takim wrażeniem dzieła, z którym przyszło mu obcować, chciałby zadać autorowi choć jedno pytanie i ja, dzięki wydawnictwu Prószyński i S-ka otrzymałem taką możliwość. Zadać trzy pytania, zawrzeć w nich wszystko to, co tkwiło mi w głowie i sercu i otrzymać na nie odpowiedzi. I oto jest, ów mini wywiad. Zapraszam do lektury:



Michał Lipka: W powieści maluje Pani przejmujący obraz rodziny zmagającej się z zaginięciem i śmiercią bliskiej im osoby. Jako ktoś, kto przeżył podobną tragedię, nie mogłem nie zauważyć realizmu oddania odczuć towarzyszących sytuacji, stąd moje pytanie: czy siła Pani opisów wynika z doświadczeń czy też niezwykle bogatej wyobraźni?

Celeste Ng: Jedno i drugie. Jak wielu ludzi, przeżyłam niejedną stratę – mój ojciec odszedł kilka lat temu, znałam też inne osoby, których już z nami nie ma. Jednak okoliczności tragedii rodziny Lee są całkowicie fikcyjne; fabuła zrodziła się w mojej wyobraźni.



ML: Związki rodzinne i rodzinne sekrety to siła napędowa Pani literackiego debiutu. A czym dla Pani samej jest rodzina i jej obecność w życiu?

CN: Stosunki rodzinne mnie fascynują, bo rodzina jest – na dobre i złe – tym, co kształtuje ludzką osobowość. Czy to się komu podoba, czy nie, relacje z rodziną, bądź ich brak, formują człowieka. Mogą być krzepiące, irytujące, inspirujące, nieprzyjazne – lub wszystko to naraz – ale od rodziny nie da się uciec, choćby się chciało.



ML: Jako fan serialu „Twin Peaks” dostrzegłem w powieści wiele scen, które w pewnym stopniu przypomniały mi ten obraz. Podobna tematyka dotycząca śmierci młodej dziewczyny czy scena, w której pojawia się jezioro i łódka sprawiły, że powróciły do mnie emocje towarzyszące oglądaniu „TP”. Dlatego chciałbym zapytać czy wzmiankowany serial nie jest Pani obcy, a jeśli miała go Pani okazję widzieć, jakie były Pani wrażenia z seansu?

CN: Nigdy nie oglądałam Twin Peaks! Teraz jednak chyba będę musiała to obejrzeć.

Komentarze

  1. Niesamowity wywiad szczególnie, że tak krótki. Nigdy nie pomyślała bym, że można zawrzeć tyle emocji i szczegółów tylko w trzech pytaniach i odpowiedziach. I co najważniejsze - właśnie lista książek, które chcę przeczytać powiększyła się o kolejną pozycję! ;) Michale czy Ty to skądś znasz?

    OdpowiedzUsuń
  2. Karolino, jakże by inaczej, znam, nam :D

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz