Van Gogh. Pokoloruj swojego własnego Van Gogha


MISTRZOWSKA PUBLIKACJA


Lubię kolorowanki dla dorosłych. Choć na samym początku byłem do nich dość sceptycznie nastawiony, dałem się porwać ich urokowi i godzinom zabawy, jakie oferują, ale dopiero teraz w moje ręce trafiła pozycja, która stanowi spełnienie marzeń w tym temacie, bo dająca mi możliwość pokolorowania dzieł mojego ukochanego malarza, niedoścignionego szalonego mistrza – Van Gogha. A co więcej wydana w imponujący sposób!


Ciężko mi powiedzieć co jest takiego w obrazach Van Gogha (choć osobiście bardziej cenię nie te najsłynniejsze, znane każdemu, a mniejsze raczej dokonania), ale wyzwalają we mnie wielkie emocje i sprawiają, że mogę przyglądać się im godzinami. Po części jest to zasługa faktu, że wiele z jego dokonań wygląda tak, jakby żywcem wyrwana została z moich snów – i to snów, które zapamiętam do końca życia – ale cała reszta to jakaś ich wewnętrzna magia. Oniryczne szaleństwo grubych pociągnięć pędzla, niezwykłe kształty a zarazem zachowany realizm i niesamowity dobór barw. I tematyka, w jakiej celował. Wszystko to składa się na jednego z największych artystów, jacy żyli na tym świecie.


A teraz, dzięki wydawnictwu Amber, każdy z nas może przekonać się, jak poradziłby sobie z dziełami wielkiego mistrza i jak by one wyglądały, gdyby zechcieć nadać im zupełnie inne barwy!


Ta przepięknie wydana kolorowanka, zawierająca wybór trzydziestu obrazów Van Gogha, przygotowana została przez muzeum jego imienia w Amsterdamie, które posiada największa kolekcję jego dzieł, we współpracy z Karakter Uitgevers. Co to oznacza w praktyce, poza oficjalną pieczą sprawowaną nad publikacją? Przede wszystkim największą jakość i gwarancję oryginalności. Świetny dobór prac i ich wykonanie. To drugie powierzono studiu Willemien Haagsma bNO, które dołożyło starań, by niesamowite obrazy Van Gogha przenieść w formie szkiców na papier. Szkiców dokładnych, tak by nie stracić żadnych szczegółów, a zarazem zostawiających dość miejsca dla swobody twórczej.


A jakie dzieła mistrza znalazły się w tej publikacji? Bardzo różne, od „Słoneczników”, „Pokoju…” czy dwóch autoportretów, przez „Jedzących kartofle II” i cudowne „Pole pszenicy przed burzą”, po „Krajobraz o zmierzchu”, „Kwitnący migdałowiec” i „Korzenie i pnie drzew”. Aż ciężko zdecydować się od czego zacząć, co zrobić najpierw i w jakiej kolejności. I tylko zabrakło mi mojego ulubieńca, „Gwiaździstej nocy nad Rodanem” (co jednak jest uzasadnione, jako że obraz ten znajduje się w Musée d’Orsay, a nie w Amsterdamie).


Poza tym nie można zapomnieć, że każdy z obrazów wydrukowany został na arkuszach formatu A3, całość podtrzymuje dodatkowa tektura, a na dodatek na wewnętrznych stronach okładek znalazło się miejsce dla reprodukcji wszystkich oryginalnych dzieł Van Gogha zebranych na tych stronach. I wszystko to na znakomitym papierze za naprawdę świetną cenę.


Czy potrzeba czegoś więcej dla fanów malarstwa, którzy dali się uwieść modzie kolorowanek dla dorosłych?


Polecam gorąco, bo to najlepsza tego typu publikacja z jaką miałem do czynienie.

Komentarze